۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۸
کد خبر: ۶۱۱۰۲۱

مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه ۴ تیر | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه ۴ تیر | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: سعی داریم برای اخذ مالیات از کسانی که سکه از صرافی‌ها خریده‌اند به تراکنش‌های بانکی آن‌ها ورود کنیم.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه ۴ تیر ماه ۹۸ به شرح ذیل است:

رشد ۲۵۳۰ واحدی شاخص کل بورس
 
براساس اطلاعات مندرج در سامانه شرکت مدیریت بورس تهران، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز سه‌شنبه ۴ تیر ۹۸ با افزایش ۲ هزار و ۵۳۰ واحد روبه‌رو و به رقم ۲۴۵ هزار و ۹۸ واحد رسید.

ارزش روز بازار عبارت است از میانگین ارزش قیمت سهام شرکت‌ها در تعداد سهام آن‌ها در بورس است، به بیش از ۹۳۰ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله گران بورس بیش از ۳.۵ میلیارد اوراق بهادار سهام و حق تقدم در قالب ۳۲۹ هزار نوبت معامله و به ارزش ۱۳۸۹ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز شاخص قیمت با معیار وزنی - ارزشی با ۷۱۴ واحد رشد به رقم ۶۹ هزار و ۲۲۰ واحد رسید و شاخص کل هم با معیار هم‌وزن ۲۸۵ واحد رشد کرده و به رقم ۵۷ هزار و ۹۹۶ واحد رسید.

شاخص قیمت با معیار هم‌وزن ۱۹۵ واحد رشد کرده و به رقم ۳۹ هزار و ۶۱۴ واحد رسید و شاخص آزاد شناور ۳ هزار و ۲۰۸ واحد افزایش یافته و به رقم ۲۷۶ هزار و ۶۳۱ واحد رسید.

شاخص بازار اول بورس ۲ هزار و ۱۸۹ واحد رشد کرده و به رقم ۱۸۳ هزار و ۳۱۴ واحد رسید و شاخص بازار دوم بورس که معاملات بلوکی در آن انجام می‌شود، ۳ هزار و ۵۵۱ واحد رشد کرده و به رقم ۴۷۵ هزار و ۲۲۴ واحد رسید.

امروز عمده نماد‌های بورسی در تقویت شاخص بورس اثرگذار بوده‌اند که از مهمترین این نماد‌ها می‌توان به نماد‌های فولاد، فارس، فملی، کگل، اخابر، تاپیکو، افق اشاره کرد.

امروز نماد‌های پربیننده بورسی مربوط به شرکت‌های گروه خودرویی، شرکت‌های تأمین اجتماعی، بانکی و فولادی بوده‌اند.

نماد‌های پربیننده امروز مربوط به سایپا، بانک تجارت به قیمت هر سهم ۴۲۴ ریال، سرمایه‌گذاری صدر تأمین، ایران خودرو، بانک پاسارگاد، فولاد مبارکه اصفهان، صنایع ملی مس ایران بوده‌اند.

بنا به این گزارش، امروز در فرابورس ایران، شاخص کل در پایان معاملات ۳۰ واحد رشد کرده و به رقم ۳۴ هزار و ۱۳۳ واحد رسید؛ همچنین ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از ۱۷۵ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران فرابورس بیش از ۱.۲ میلیارد برگه بهادار سهام و حق‌تقدم در قالب ۱۶۳ هزار نوبت معامله و به ارزش ۶۰۵ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نماد‌های کگهر، میدکو، زاگرس، هرمز، شپاس، شاوان در تقویت شاخص فرابورسمؤثر بوده‌اند و نماد مارون مربوط به پتروشیمی مارون بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته است.

نماد‌های پربیننده فرابورس امروز مربوط به شرکت‌های ذوب‌آهن اصفهان، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، بانک دی، توسعه و عمران استان کرمان، ریل‌پرداز سیر و پتروشیمی زاگرس و صنایع کاغذ پارس بوده‌اند.

امروز با پیام ناظر بازار، اطلاعیه مهمی در مورد نماد معاملاتی جم پیلن مربوط به پلی‌پروپیلن جم صادر شد.

همچنین نماد حتوکا مربوط به حمل و نقل توکا، نماد کگل مربوط به شرکت معدنی و صنعتی گلگهر و قثابت، شرکت تولیدی و صنعتی ثابت خراسان متوقف شد.

نماد تاصیکو ۱ مربوط به شرکت سرمایه‌گذاری صدر تأمین با پیام ناظر متوقف شد.

نماد وآذرح مربوط به حق تقدم سرمایه‌گذاری توسعه آذربایجان بازگشایی شد؛ نماد ختور مربوط به رادیاتورسازی ایران پس از برگزاری مجمع عمومی سالانه بازگشایی شد.

نماد غدام ۱ مربوط به شرکت خوراک دام پارس، نماد پارسیان ۱ مربوط به شرکت بیمه پارسیان متوقف و نماد وبوعلی مربوط به شرکت سرمایه‌گذاری بوعلی نیز با پیام ناظر بازگشایی شد. 

نماد پتایر شرکت‌های تولیدی ایران تایر، نماد پکرمان، گروه صنعتی بارز، نماد پکویر مربوط به کویر تایر و نماد وایران مربوط به لیزینگ ایرانیان نیز با توجه به افشای اطلاعات بااهمیت با پیام ناظر بازار بازگشایی شدند.

حراج مجدد نماد‌های معاملاتی ولملت مربوط به واسپاری ملت، نماد وملی گروه صنعتی ملی، نماد افق، فروشگاه زنجیره‌ای افق کوروش با پیام ناظر مشمول حراج مجدد نماد معاملاتی شدند.

همچنین نماد لابسا ۱ مربوط به شرکت آبسال متوقف شد؛ نماد فولاژ ۱ مربوط به فولاد آلیاژی ایران با پیام ناظر متوقف شد.

نماد مرقام ۱ شرکت ایران ارقام متوقف شد؛ نماد پاسا ۱ مربوط به ایران یاسا تایر و رابر نیز با پیام ناظر امروز متوقف شد.
______________________________

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز
 
امروز در بازار آزاد سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با کاهش قیمت نسبت به روز قبل، به قیمت ۴ میلیون و ۷۰۱ هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۵۰۴ هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۴۱۸ هزار تومان، ربع‌سکه یک‌میلیون و ۶۱۹ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی یک میلیون و ۹ هزار تومان فروخته می‌شود.

قیمت طلای ۱۸ عیار هم ۴۴۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است. ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۴۳۰.۳ دلار معامله می‌شود.

صرافی‌های بانک‌ها امروز سه شنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم، ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۳ هزار تومان خریداری می‌کنند.

برهمین‌اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها، ۱۵ هزار تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۴ هزار و ۹۰۰ تومان است.
______________________________

کاهش قیمت نفت به خاطر نگرانی درباره تقاضا
 
قیمت نفت در معاملات روز سه شنبه در میان نگرانی در مورد چشم‌انداز تقاضا برای نفت کاهش یافت، اما اعلام تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران مانع از کاهش بیشتر قیمت‌ها شد.

هر بشکه نفت برنت با ۲۲ سنت کاهش ۶۴.۶۴ دلار فروخته شد. نفت خام آمریکا نیز با ۱۰ سنت کاهش ۵۷.۸۰ دلار به ازای هر بشکه معامله شد.

پس از اینکه ایران پهپاد آمریکایی متجاوز به حریم ایران را ساقط کرد، قیمت نفت برنت هفته گذشته ۵ درصد و نفت خام آمریکا ۱۰ درصد افزایش یافت.

رئیس‌جمهور آمریکا روز گذشته رهبر ایران و دیگر مقامات ایرانی را تحت تحریم قرار داد. 

تام سولیوان، موسس موسسه مشورتی امنیت و انرژی گفت: «این اقدام به طرز موثری هرگونه مذاکره با گفتگو برای پایان دادن به بحران را غیرمحتمل کرد.»

همچنین ترامپ در توئیتر خود نوشت کشور‌های دیگر باید خود از حمل و نقل محموله‌های نفتی شان در غرب آسیا حفاظت کنند به جای اینکه آمریکا این کار را بکند. 

برخی می‌گویند تهدید درگیری نظامی فوری کمی کاهش یافته است.

با این حال، به گفته تحلیلگران، انتظار می‌رود که عرضه نسبتا کم بماند، زیرا اوپک و هم پیمانانش احتمال توافق کاهش تولید را در نشست اول و دوم جولای تمدید خواهند کرد.
______________________________

ورود به تراکنش‌های بانکی خریداران سکه از صرافی‌ها

فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی امروز در نشستی خبری با بیان اینکه سرمایه‌گذاری خارجی در سال گذشته به چهار میلیارد دلار رسیده است، در مورد شاخص کسب و کار اظهار کرد: با اینکه ایران در آمار‌ها چهار رتبه تنزل داشته، اما این ناشی از امتیاز نیست، چراکه امتیاز ایران افزایش هم داشته است و در تجارت برون مرزی ۴۹ رتبه پیشرفت داشته‌ایم.

دژپسند با بیان اینکه برای تأمین درآمد‌های مالیاتی به دنبال آسیب زدن به فعالان اقتصادی نیستیم، گفت: با اینکه به دنبال افزایش درآمد‌های مالیاتی هستیم، اما نمی‌خواهیم به فعالان خوش‌حساب و با عملکرد شفاف آسیب بزنیم.

او همچنین به پیشنهادات خود برای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر هم اشاره کرد و گفت: برای حمایت از مستأجران قصد داریم صندوقی راه‌اندازی کنیم که با وام دادن به مستأجران به تأمین رهن آن‌ها کمک کنیم.

تشکیل ۸۰ هزار پروند برای پرداخت خسارت سیل

وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به سوالی مبنی بر پرداخت نشدن بخشی از خسارت‌های سیل اخیر توسط برخی از شرکت‌های بیمه اظهار کرد: حدود ۸۰ هزار پرونده در این زمینه تشکیل شده و حدود ۳۸۱ میلیارد تومان خسارت برآورد شده که حدود ۱۸۰ میلیارد تومان از آن پرداخت شده است.

او یادآور شد: ارزیابی خسارت در برخی از استان‌ها از جمله خوزستان همچنان ادامه دارد.

رشد اقتصادی بدون نفت منفی ۲.۴ درصد است

دژپسند درباره علت رشد منفی اقتصادی ۴.۹ درصدی و تأثیر نفت بر این موضوع اظهار کرد: می‌خواهیم سهم نفت در بودجه را کنار بگذاریم، اما باید توجه داشت که می‌خواهیم از مزیت‌های اقتصادی و سرمایه نفت در اقتصاد استفاده کنیم. سهم نفت در بودجه حدود ۱۱ درصد است. رشد اقتصادی کشور بدون نفت منفی ۲.۴ درصد است و بدون نفت اثر کمتری دارد. ما نمی‌توانیم و نباید نقش نفت را یک شبه در اقتصاد کم کنیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به سوال دیگری درباره علت ابلاغ طرح مالیات بر سکه قبل از طرح مالیات بر عائدی سرمایه نیز گفت این طرح در حال حاضر نیز دارای مبانی قانونی است که البته طرح مالیات بر عایدی سرمایه هم در آینده‌ای نزدیک برای ارائه به مجلس آماده خواهد شد.

دژپسند درباره مالیات بر معاملات سکه که توسط دلالان در بازار رسمی معامله می‌شود نیز گفت: سعی داریم برای اخذ مالیات از کسانی که سکه از صرافی‌ها خریده‌اند نیز به تراکنش‌های بانکی آن‌ها ورود کنیم.

نقشه جامع بهبود محیط کسب و کار هفته آینده رونمایی می‌شود | فعالان اقتصادی مشارکت کنند

وی در پاسخ به سوالی درباره نتایج حذف مقررات زائد برای بهبود محیط کسب و کار که وی در اوایل وزارتش روی آن تاکید کرده بود، بیان کرد: نقشه جامع بهبود محیط کسب و کار هفته آینده رونمایی می‌شود. در این جهت از تمامی فعالان اقتصادی می‌خواهم هر مانعی مشاهده کردند را به ما اعلام کنند تا در ستاد مقررات زدایی برای آن تصمیم‌گیری کنیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره مکاتبات برخی از نمایندگان مجلس برای پرونده‌های کلان ملی از جمله قاچاق کالا گفت: بکارگیری فناوری نو در گمرک خیلی مهم است؛ باید گمرک هوشمند داشته باشیم. در این زمینه حتی در حال استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای استفاده از دستگاه‌های ایکس ری هستیم تا برای‌مان خریداری و نصب کنند.

دژپسند با بیان اینکه قاچاق مقوله‌ای است که باید به روش‌های مختلف و متفاوت با آن برخورد شود، گفت: گمرکات در دوره جدید با اهتمام جدی در حال انجام این کار هستند.

دستور قضائی مانع ترخیص خودرو‌های وارداتی است

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین درباره آخرین وضعیت خودرو‌های وارد شده به کشور که در گمرک توقیف شده‌اند نیز اظهار کرد: ناچار هستیم ورود خودرو به کشور را متوقف کنیم، چرا که دستور حقوقی قوه قضائیه در این زمینه دست ما را بسته است.

او درباره رسوب ۱۰۱ هزار تُن کالا در گمرکات کشور هم به تفاوت رسوب کالا و موجودی گمرک اشاره کرد و گفت: دو مفهوم داریم؛ یکی رسوب و دیگری موجودی کالا در گمرکات. وقتی کالایی در بنادر است و هنوز به گمرکات اظهار نشده است، گمرک وظیفه‌ای در قبال آن ندارد، ولی وقتی اظهار شد، گمرک بر آن نظارت خواهد کرد.

دژپسند همچنین با بیان اینکه هیچ‌گونه فشاری برای حضور آقای امیدعلی پارسا در سازمان امور مالیاتی نبود، گفت: سابقه رفاقتی ۳۰ ساله با آقای پارسا دارم و، چون او نیروی بسیار خوبی در مرکز آمار بوده است، دوست نداشتم ایشان را از آنجا جدا کنم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین گفت: برای تسریع در کار بانک‌ها، دولت مطابق با درخواست وزارت اقتصاد به بانک‌های دولتی اجازه داد که بانک‌ها برای واگذاری‌های خود از دستورالعمل‌های خصوصی سازی و اصل ۴۴ استفاده کنند.
______________________________

کاهش ۱۰ هزار تومانی گوشت قرمز در کشور 
 
مرتضی رضایی، معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در حاشیه دومین نشست تشکل‌های جهادی در رونق تولید در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به بارندگی‌های مناسب و حاصلخیزی مراتع، زایش دام از شرایط خوبی برخوردار بود که همین امر موجب شد قیمت گوشت به طور متوسط در سطح کشور ۱۰ هزار تومان کاهش یابد و به نقطه متعادلی برسد.

وی درخصوص واردات گوشت گفت: با توجه به آنکه موظف هستیم برای ذخایر استراتژیک واردات داشته باشیم، از ابتدای سال تا کنون ۳۴ تا ۳۵ هزارتن گوشت گوساله و ۴ تا ۵ هزارتن گوشت گوسفند وارد کشور شد.
 
شرایط متعادلی در تولید مرغ داریم

رضایی با اشاره به اینکه در زمینه تولید مرغ شرایط متعادلی داریم، بیان کرد: براین اساس پشتیبانی امور دام موظف است مازاد نیاز مرغداران را خریداری کند، در یک ماه گذشته ۲۲۰ هزارتن مرغ در کشور تولید شد که با احتساب نیاز داخل ۲۰ هزارتن مرغ مازاد باید توسط پشتیبانی خریداری شود، ضمن آنکه مجوز صادرات به صورت محدود داده ایم تا بتوانیم بازار‌های صادراتی را حفظ کنیم.

وی قیمت گوشت قرمز را تابع عرضه و تقاضا دانست و گفت: قیمت گوشت مرغ براساس آنچه مدنظر وزارت جهاد کشاورزی است همراه با سود منطقی در بازار باید عرضه شود، به همین منظور کارگروهی در وزارت صمت تشکیل شده تا نرخ کارشناسی مرغ را برحسب قیمت تمام شده تولید اعلام کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی قیمت کنونی هر کیلو گوسفند زنده را ۳۴ تا ۳۵ هزار تومان اعلام کرد و افزود: براساس آمار بانک مرکزی و مرکز آمار، قیمت گوشت نسبت به ایام قبل از عید کاهش پیدا کرده است که با ورود گوشت به بازار، مجدد قیمت‌ها شکسته می‌شود.

رضایی گفت: با توجه به بارش‌های اخیر و شرایط خوب زایش پیش بینی می‌شود که تولید گوشت قرمز تا پایان سال به ۸۶۰ هزار تن برسد، نکته حائز اهمیت آن است که به سبب شرایط مساعد مراتع و دسترسی عشایر به علوفه رایگان، هزینه تولید کاهش پیدا کرده است.

انتقاد وزارت جهاد کشاورزی از افزایش قیمت سبوس

معاون وزیر امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با انتقاد از افزایش قیمت سبوس بیان کرد: اخیرا قیمت سبوس بدون حضور وزارت جهاد کشاورزی در کارگروهی مصوب شده است، به همین دلیل ما اعتراض خود را به وزارت صمت اعلام کرده‌ایم.

وی گفت: قیمت هر کیلو سبوس طبق مصوب قبل ۸۶۰ تومان بود و اکنون قیمت هر کیلو سبوس به یک هزار و ۲۵۰ تومان افزایش یافته است که وزارت جهاد کشاورزی نسبت به این نوسان قیمت اعتراض دارد، چرا که رشد چشمگیر قیمت منجر به افزایش هزینه تولید می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پایان درباره آخرین وضع نهاده‌های دامی تصریح کرد: در بهمن سال گذشته به سبب نوسان نرخ نهاده‌های دامی، وزارت جهاد کشاورزی سیستم توزیع را عوض کرد به گونه‌ای که هم اکنون از طریق جهاد کشاورزی استان‌ها در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرند و اگر تولیدکنندگان با مشکلاتی در توزیع و قیمت در خصوص نهاده‌های دامی مواجه شدند، موضوع را به ما گزارش دهند.
______________________________

تغییرات نرخ تورم دهک‌های هزینه‌ای
 
مرکز آمار اعلام کرد: نرخ تورم کل کشور در خرداد ۱۳۹۸ برابر ۳۷،۶ درصد است که در دهک‌های مختلف هزینه‌ای در بازه ۳۷.۱ درصد برای دهک اول تا ۴۰.۲ درصد برای دهک دهم نوسان دارد. محدوده تغییرات تورم دوازده ماهه در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بین ۵۲.۲ درصد برای دهک اول تا ۵۷.۸ درصد برای دهک دهم است.
 
همچنین اطلاع مذکور در مورد گروه عمده «کالا‌های غیر خوراکی و خدمات» بین ۲۵.۲ درصد برای دهک اول تا ۳۶.۳ درصد برای دهک دهم است.

فاصله تورمی دهک‌ها

بر اساس اعداد مربوط به تورم در میان دهک‌های مختلف هزینه‌ای، فاصله تورمی دهک‌ها در این ماه به ۳،۰ درصد رسید که نسبت به ماه قبل (۲.۹ درصد) ۰.۱ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد. فاصله تورمی در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ۰.۶ واحد درصد و در گروه عمده «کالا‌های غیر خوراکی و خدمات» نسبت به ماه قبل ۰.۹ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد. /۲۰۳/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات